Nemzetközi földrajzi olimpiára válogató II. angol nyelvű földrajz verseny


    Idén második alkalommal rendezte meg a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Kar Földrajzi Intézete, a Magyar Földrajzi Társaság, a Modern Geográfus Alapítvány és a Földrajztanárok Egylete a nemzetközi földrajzi olimpiára válogató angol nyelvű földrajz tanulmányi versenyt.
    A verseny angol nyelven zajlott háromfordulós rendszerben és széleskörű ismeretanyag meglétét kívánta, különös tekintettel a földrajzi aktualitásokra. Az első forduló egy önállóan megírt beadandó dolgozat elkészítése volt „Europe and Water” témakörben. A második forduló egy írásbeli feladatlap megírása volt Pécsen január 17-én. Az első két forduló alapján 41 tanulóból a legjobb tíz diák jutott a verseny döntőjébe, és nagy örömünkre köztük volt iskolánk tanulója Bodor Máté 10/c osztályos tanuló is, aki nyolcadik helyen jutott a döntőbe, és a hetedik helyet szerezte meg végül.
    A döntőben három feladat várt a versenyzőkre. Az első, egy prezentáció készítése volt 30 perc alatt megadott témából internet használat segítségével, majd ezt elő kellett adniuk a versenybizottság előtt. A második feladat egy tétel kifejtése volt 10 perc felkészülési idővel, míg a harmadik feladat a szóbeli felelet után rögtön egy diagram, kép, ábra, vagy fotó elemzése, értelmezése. A feladatok mindegyike korunk valamilyen aktuális, globális problémájához kapcsolódott. Például: a Föld népességének élelmezési problémái, a vízhasználat, a természeti katasztrófák, a globális felmelegedés kérdése.
    A mezőny erősségét jelzi, hogy jelen volt a tavalyi földrajzi olimpián szereplő magyar csapat egyik tagja, illetve a National Geographic világversenyén országunkat képviselő diák is. Ezen kívül olyan tanulók, akik a földrajzot angolul is tanulják. Ennek fényében a Máté által elért eredmény kiemelkedőnek mondható iskolánk szempontjából.
    A felkészülést a versenyre folyamatosan, szabad időnkben készültünk fel. A felkészítést összehangoltan végeztük. Kiss Katalin kolléganő az angol rész elsajátításában segédkezett, és tette ezt kiemelkedően, mivel ebben az esetben a diákkal a földrajzi szaknyelvet is el kellett sajátíttatni olyan szinten, hogy a versenyen ezzel se legyen gond. Jómagam pedig a verseny földrajzi anyagának átadásával foglalkoztam.
    Úgy gondolom, hogy iskolánk jó hírét sikerült növelni ezen a versenyen elért eredménnyel, illetve reményeink szerint az újabban méltatlanul lebecsült földrajz tantárgyat is tudjuk népszerűsíteni. Akár angol nyelven is! Ehhez a jövőben kolléganőmmel tervezzük iskolán belül is egy hasonló verseny lebonyolítását, remélve, hogy ez által a jövőben az ilyen jellegű versenyeken való részvételre nagyobb lesz a motiváció a diákok körében!

Lengyel József
tanár